משימה 3 -תוכניות מציאות

 משימה 3 -תוכניות מציאות

האח הגדול

א. האח הגדול היא תוכנית מציאות ישראלית המבוססת על תוכנית האח הגדול העולמית – פורמט הולנדי, ששודר לראשונה בשנת 1999, ומאז משודרת בקרוב ל-70 מדינות בעולם. בתוכנית נאספים מספר מתמודדים, שנבחרו על ידי הפקת התוכנית, ומוכנסים למרחב מגורים מרווח ומפואר, המכונה "בית האח הגדול"
 בנוסף, "האח הגדול" היא תוכנית מבוססת קהל. הקהל הוא שותף משמעותי במהלך התוכנית, ובחירתו משפיעה על המתמודדים בתוכנית. בעקבות שיטת הצבעה זו הקהל גם בוחר מי יהיה הדייר הזוכה.

בקטע ניתן לראות ריב המתנהל בין שניים ממתמודדי התוכנית יהודה וגל. מהר מאוד השיח נהיה רדוד ומשפיל לרמה בה שאר המתמודדים נאלצים להילחם ביהודה על מנת שירגע.
"פוליסמיות" הוא מושג בעל רב משמעויות (טקסט פתוח). ניתן לפרש אותו במספר דרכים וכל אחד יראה אותו בעין אחרת. 
בקטע שבחרתי המושג פוליסמיות בא לידי ביטוי בכך שניתן באמת לפרש אותו בכמה דרכים שונות. כל צופה אשר יצפה בתוכנית יוכל להתחבר לאחד מהצדדים בוויכוח. יש שיגידו שיהודה הוא הצודק, ולהפך, יש כאלו שיגידו שגל היא הצודקת. אפשר לפרש את ההתנהגות של כל אחד מהם בדרך שונה ומנקודת מבט שונה. יש שיגידו שיהודה מתנהג בצורה הנכונה ויש שיגידו שגל או שאולי בכלל הדיירים מסביב שמנסים להפריד ביניהם ולהפסיק את הריב. ישנן הרבה דעות ודרכי ראיה שונות בקטע. לכן הוא פוליסמי. בנוסף, צורת הראיה של הצופים קשורה לכמה כל אחד אוהב ומתחבר למשתתפים. 

ג. מאפיין בולט מאוד בתוכנית "האח הגדול" הוא "מציצנות" (הצורך של הצופה לדעת הכל על המשתתף, דרך חדירה לפרטיותו). הדרך שבה ההפקה והעורכים מציגים בלי סוף ריבים וקטעים שמשפילים ומציגים את המתמודדים ברמות הכי נמוכות שלהם, יצירת מתח ודרמה גורמת לצופים להישאר אדוקים, ובאיזשהו אופן קצת מכורים, ומתפתח הצורך לדעת כל הזמן מה קורה לדיירים בבית האח הגדול.
מאפיין נוסף הוא "עולם כיס" (סביבה מובנית, מנותקת ממציאות החיים היום-יומיים של המשתתפים ומלאכותית במידת-מה.) "האח הגדול" מצולמת במבנה (בית) אשר נבנה והוקם במיוחד בשביל התוכנית. דיירי הבית מנותקים לגמרי מחיי היום יום שלהם, ממשפחותיהם, עבודה, וכו'. 

ד. מדוע תוכנית כמו "האח הגדול" כלכך משתוקקת להציג את הצדדים הכי רעים של בני האדם?

תגובות

  1. התשובה במילה אחת היא לדעתי פשוטה - רייטינג.
    הדרך הקלה ביותר ליצור עניין בתוכנית היא באמצעות מניפולציה של המציאות ואת זה אפשר לעשות בדרך הקלה ביותר באמצעות יצירת חיכוכים בין המתמודדים. את החיכוכים גם קל לייצר כאשר מתכננים משימה תחרותית וגם אפשר לבסס על ההבדלי התרבותי ביניהם (ריבוי תרבויות). רגעים קיצוניים כאלה מביאים רייטינג ועניין אך גם מוציאים מאנשים את הצדדים הרעים ביותר.

    השבמחק
  2. מעיין גור
    מעיין,
    עשית עבודה מעולה, נראה שהבנת מצויין את החומר וידעת ליישם אותו.
    כל הכבוד!
    ציון: 100

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה