משימה- הומור וסאטירה

 

הומור וסאטירה 

מגישות: ליה טל ומעיין גור 

1. בחרנו במערכון של "היהודים באים" משפחת עמיר - "תרצח אותו"

2. הביקורת אותה יוצר התוכן (היהודים באים) רוצה להעביר היא שלא הכל נפתר באלימות (רצח) וישנן עוד דרכים לפתור אי הסכמות או בעיות. בתקופה האחרונה נוצרה לגיטימציה לכך שבמידה ואדם איננו מרוצה מהתרחשות כלשהי הוא יכול לקום ולרצוח ועל זה הביקורת במערכון כשהצירוף ״תרצח אותו״ חוזר פעמים רבות. במערכון מציגים את התחושה שעל כל דבר היום אנשים מסוגלים לקום ולרצוח לא להתייחס לחוקים ולעשות דברים אסורים ונוראים רק כי הם חושבים שהם ״לוקחים את החוק לידיים״. בנוסף הביקורת היא גם על החינוך של ההורים כלפי הילדים- בסופו של דבר האופי של הילד מושפע מהסביבה שבה הוא גדל ובמיוחד מהוריו ומהחינוך שלהם ובמידה והילד מגיע הביתה ומשתף את מה שעבר עליו באותו היום (בעיקר חוויות שליליות) ותגובת ההורה היא לפתור את הבעיה בצורה אלימה הילד מקבל פרספקטיבה לא נכונה על העולם העולם וההתנהלות שלו, מה שיוצר בסוף מצב (במקרי קיצון) של פיגועים, רצח, אונס וכו…

3. התאוריה המתאימה ביותר לתוכן שבחרנו היא ״תאורית ההרפיה״ משום שבתאוריה עצמה מדובר על כך שלוקחים נושאים קשים ובעזרת ההומור מקלילים אותם. בדרך כלל עושים זאת עם נושאים שיותר קשה לדבר עליהם/לצחוק עליהם. בעזרת התאוריה הזו אפשר להפוך אותם להומוריסטים ופחות טראומטיים. המערכון שבחרנו מדבר על נושא שהוא כאוב להמון אנשים, רצח רבין. היוצרים של המערכון לקחו נושא זה והפכו אותו להומוריסטי כך שהקהל יוכל להתחבר ואף להבין את עמדתו של כותב הקטע והביקורת.

4. תגובת הצופים לקטע יכולה להתפרש במגוון סגנונות בעקבות זה שהקטע הינו קטע של הומור פתוח.
הוא מאפשר לכל צופה לפרש אותו לפי דעתו בעקבות הפוליסמיות שבאה לידיי ביטוי ובנוסף מאפשר לכל צופה לקחת את הקטע לאיזה כיוון שירצה בגלל תרבותו, תפיסת עולמו, האופי והערכים שעליהם הוא חונך ובכך יכול לקחת את הקטע למקום חיובי ולהבין את הביקורת המועברת ולתמוך בה. אך מצד שני צופה אחר יכול לקחת את הקטע כשלילי שמבחינתו הנושא עליו צוחקים איננו מתאים ואף פוגע באנשים אשר המקרה או הסוגיה קרובים אליהם.


5. כמו ששיערנו כך גם התגובות היו- חלוקות
   התוכן התפרש במגוון דרכים, התגובות היו לכאן לכאן
  חלק הגיבו תגובות חיוביות, לדוגמא- ״מערכון אייקוני״ ״מצחיק מאוד״
  וחלק אחר הגיבו- ״תת רמה״ ״לאן אפשר למתוח את ההסתה הזו". 


6. 

תגובות